Jesper Siberg skriver
Mit lyddesign til CELL omfatter to processer:
For at fremhæve og udskille aktivitet i lydoptagelserne af cellerne, blev det videnskabelige lydmateriale bearbejdet. Uvedkommende baggrundslyde skulle reduceres med software, der kan analysere en lydoptagelse og omsætte den til et spektrogram – en visuel repræsentation af lyden. I spektrogrammet kan jeg definere og forstærke specifikke frekvenser, og undertrykke uønsket støj. Dermed kan jeg præcist fremhæve de lyde, vi ønsker at arbejde med.
Desuden har jeg analyseret cellernes bevægelser i de mikroskopiske videooptagelser og fortolket disse, som karakteriserer deres aktivitet.
Jeg anvender filtre, forstærkning og live sampling og er tæt dialog med både danserne og de andre musikere i CELL.
Ved hjælp af filtre skaber jeg frekvensforløb, som reflekterer bevægelser og rytmer. Live sampling giver mulighed for at indfange lyde fra musikere og dansere, og integrere disse som rytmiske mønstre. Også er det muligt at transponere lydene dybt ned, så man kan høre bevægelser og frekvenser i slow-motion.