Tina Tarpgaard skriver
Med udgangspunkt i Birgits meget inspirerende idegrundlag til Cell, har arbejdet med det koreografiske materiale til forestillingen taget form i mødet med noget så uventet som metervis af elektriker rør. Sat i bevægelser bliver dette meget praktiske materiale til organiske fibriller der forbinder både performere og publikum som samtidig kaster kaligrafiske streger rundt om dansernes kroppe.
I tæt samarbejde med de tre dansekunstnere Jonas, Liv og Eva blev ideen om celledelinger, syge celler og raske celler gjort konkrete og fysisk interagerende gennem dette materiale. Vi oplevede dem som vibrerende strenge, som “usynlig” lyd og som larmede, truede slagtøj.
Rejsen ind i cellens univers var også båret af kompositioner og lydoptagelser helt nede på celle niveau. Noget som giver ganske nye dimensioner til den velkendte sammenhæng mellem musik som motivation til bevægelse – for går man helt ned på celle niveau, hvad gør lyden så ved vores krop? For kroppene i prøvestudiet i Stenløse kulturhus, blev det helt konkret til en interessant genopdagelse af musikken og den dansende krop – af den forunderlige og opløftende følelse som det er at lade kroppen respondere umiddelbart og uforbeholden til de vibrationer som vi opfatter som lyd.
Koreografisk har disse byggesten for mig skabt et meningsfyldt møde mellem musikkere, scenografi, dansere og publikum som jeg ser frem til at dele med mange.
Mvh Tina
fra danseren Liv Mikaela Sanz’ notesbog:
Cell :
Movements, Friction, Connectedness, Communication, Stimuli/Response
Twist materiale :
Drag leg – relaxed – release leg – open knee before high arche – start high arche from hand twist in space—–transition to twist arm…..Jonas ?
Big upside down – transition hip knee arm – from big snap roll – roll hip – twist and rotate behind …. GRAB ON!……..New transition….
Reflexion :
When she starts moving try trembling……………Shifting of body- direction in space..
One lim, one bodypart followed by two parts = same fuel
Level changes = echo of movements
RYTHM NEVER COMPROMISES THE REASON OF MOVEMENT