Jeg begyndte min professionelle karriere i 1989 som percussionist i bandet Savage Rose – og medvirker på cd’en Moonchild, EMI 1992. Siden har jeg spillet i mange orkester- og teatersammenhænge både som trommespiller og percussionist.
Jeg deltog i det interskandinaviske projekt NORDICAE, som resulterede i cd’en “The Strength of the Runes” med Veslemøy Solberg, Sven Ohrvik, Rune Arnesen, Edvard Askeland, Eivin Aarset og Niels Petter Molvær.
Deltog i Dada Group med Sven Orhvik, Veslemøy Solberg og Ruth Wilhelmine Meyer, 2003. www.nordicae.com
Komponerede og spillede musikken til teaterforestillingen Mac&Beth, en Shakespeare-variation af Gerz Feigenberg opført på Theater la Balance i 1997.
Jeg har i samarbejde med saxofonisten Thomas Agergaard, komponeret og spillet musikken til H.C. Andersens eventyr “Snedronningen”, et teaterstykke med Marc Van der Velden som instruktør på Theater La Balance.
I 1999 spillede jeg musikken til det fælles nordiske projekt “Skibet”, som turnerede i Danmark, Norge, Sverige og Grønland. Marilyn Mazur havde komponeret musikken. Spillede i 1999 med den samiske joiker Inga Juso. Duoen spillede i kulturhuset Katuaq i Grønland. Samme år begyndte jeg et samarbejde med pianisten Arne Forchhammer. Trioen udgav cd’en Assimilation Trio 2 i 2000, og cd’en Pianomania i 2002. Trioen har turneret i Danmark, Frankrig, (Marseille, hvor trioen spillede på festivallen Des cinq continentes) Tyskland, Island og på Færøerne.
I 2000 blev jeg medlem af Marilyn Mazurs Percussion Paradise og orkestret havde premiere på EXPO 2000 i Hannover. Deltog med dette orkester til Jazzpar koncerterne i 2001. I nov. 2005 spillede orkesteret på Det Kongelige Teaters Gamle Scene i anledning af hundrede-året for den norsk-svenske unionsopløsning. Turnerede i sommeren 2006 med Brazz Brothers og spillede på Stiklestad, Sandefjord og Molde jazzfestival.
Samme år deltog jeg som percussionist i det europæiske bigband-projekt Swinging Europe som turnerede i Danmark, tyskland, Holland, Belgien, Irland, Skotland og England, hvor orkestret spillede en uge på Ronnie Scott’s i London.
Spillede percussion til balletten Dødens Triumf, som blev genopsat på Øster Gasværk 2002 med Vivi og Flemming Flindt som instruktører. I 2002 komponerede jeg musik og udarbejdede en film udfra et DNA molekyle til Novo Nordisk.
Jeg modtog i 2002 Sonnings Musiklegat og tog derefter til Canada i 3 måneder og komponerede musik, som er udgivet på cd’en Forbidden Forest november 2003. (nordcd 183)
Har i samarbejde med vibrafonist Tineke Noordhoek, skrevet og komponeret musik til Mosekonen og Skovtrolden, et musikalsk eventyr for børn som er opført på Amager Fælled, Utterslev Mose og Østre Anlæg siden 2004 og støttet af Københavns Kommune og Sonningfonden. www.musikeventyr.dk
Komponerede musikken til stykket ”En rejse i Tekst og Toner” med skuespiller Anne Karina Nikolajsen på Kafcafeen i København nov. 2004. Komponerede og spillede musikken til Odense Teaters forestilling Skyggespor i forbindelse med H. C. Andersen året 2005 med Jonathan Cook som instruktør.
Spillede med Martin Halls orkester i 2005. Koncerten på Hindsgavl Slot er udgivet på cd’en: Hindsgavl 180605.
Jeg deltog i projektet LJOD med Agnes Buen Garnås, Ruth Wilhelmine Meyer og Marilyn Mazur. Turneret i Norge 2005 og 2007. Har siden 2005 arbejdet med bassist Ida Bach Jensen. Har sammen opført et fællesværk på Sofiebadet i København samt spillet musik for børn. Senest har vi i fællessab komponeret og spillet PIP-koncerter, som er for børn fra 3-7 år.
I foråret 2006 Komponerede og spillede jeg musikken til forestillingen 1864 på teatret Asterions Hus, med opførelse på Plan-B, med Peter Kirk som instruktør, og siden turneret i Danmark og Tyskland.
Jeg spillede i 2006 på Førdefestivalen i Norge koncerter med egne improvisationer i samarbejde med poeten Ivar Overdal og en duokoncert med den samiske joiker Inga Juuso.
Blev i september 2006 inviteret til Måren Festival og spillede bl.a. med Terje Isungset og Arve Henriksen.
Opførte KALD i 2007 på Plex i København med instruktør Rolf Heim. Øvrige medvirkende var Lars Andreas Haug, Ruth Wilhelmine Meyer, Ida Bach Jensen samt performere.
Komponerede og indspillede, i samarbejde med Stine Michel, børne-cd’en ”Trolderose og Trommelise” og har turneret og spillet med musikfortællingen i hele landet.
Bidraget med musik til dokumentarfilmen Ekelöfs Blik, 2009. Komponerede musik til den franske/kirgiske spillefilm Tengri, le bleu du ciel. Filmen blev vist på Cannes Filmfestival 2009 og Cabourg festivalen, hvor den har vundet div. priser. Tengri havde biografpremiere i Paris d. 28. april 2010.
Komponerede og spillede til Louisianas Nytårskoncert 2009, for klassiske musikere med Gitta Maria Sjøberg som solist.
Deltog som percussionist i Klaus Risagers anmelderroste værk BAG 7 DØRE, som blev opført på Kaleidoskop februar/marts 2009.
Komponerede i samarbejde med Jesper Siberg musikken til teaterforestillingen Asterions Hus, som havde premiere 12. Juni 2009. Instruktør var Peter Kirk. Komponerede ny musik til genopsætningen af 1864, opført på Aterions Hus. 2009.
Udarbejdede et huskunstnerforløb på Ganløse skole som indledende arbejde til cd-projekt med 2. Klasse på Ganløse skole. Et filosofisk lyd-digt som udgives på cd efterår 2011.
Spillede musikken til komponisten Anna Weisers værk for slagtøj og bevægelse, “En Fjäril i örat”. Værket blev opført i maj 2010 på Gotland. Jeg har i forbindelse med Ibis landsdækkende projekt ”Hele verden i skole”, komponeret og indspillet støttesangen ”Angola, Angola”, hvor al overskud går til børn i Angola.
I foråret 2010 udgav Brita Haugen sin bog, Penelopes Stemme, med billeder af Kirsten Klein og musik af Christian Risgaard og med improvisationer af Charlotte Nordholt og jeg.
August 2010 deltog jeg i Harbour Symphony i Rostock, hvor jeg spillede med symfoniorkester og bådenes tyfoner. Komponerede, i samarbejde med Jesper Siberg musikken til teaterforestillingen MINOTAUROS, som har spillet i Danmark og Holland.
Spillede percussion på Poul Kristians nykomponerede musik til filmen om Svend Auken, 2011.
I 2012 udgav jeg mit filosofisk LYD DIGT; en CD hvor jeg interviewer børn om emner som fx krig, kærlighed og hvad vil det sige at være menneske.
I 2011-2012 indspillet nykomponeret musik til duoen TIMELAND, i samarbejde med Jesper Siberg. vi har dykket med ubåden Nautilus og bl.a. optaget lyde fra havets dyb med u-bådens hydrofoner, og disse optagelser indgår som elementer i musikken. 2013. www.timeland.dk
Jeg har skabt en ny teaterform. Min musikfortælling ‘Mosekonens Bryg’ er blevet noget så sjældent som en site specific-musikforestilling for børnehavebørn. Peter Kirk har instrueret.
Læs anmeldelse her: http://boerneteateravisen.dk/naar-teatret-er-plingeling.html
Komponeret musik til teaterkoncerten I Svalens Fodspor i samarbejde med Stine Michel, en koncert for de 3-8 årige, opført på Anemoneteatret jan/feb. 2012. Genopsat 2013.
Samarbejder og spiller med i Vigga Bro’s BOBLER. Komponerede dele af musikken, 2013.
Jeg udstiller løbende mine tegninger og malerier på Galleri Fjaltring juni 2012, Slagslunde Kulturhus 2014. Lundsgård Gods 2019, Næstved Arena 2019, Ærø kunstforening, Søbygård Museum 2020, Farum kulturhus 2021, m.m. Jeg er med i sammenslutningen Malende Musikere. Mine billeder fungerer som grafiske partiturer til koncerterne, som jeg afholder i forbindelse med udstillingerne.
Jeg deltog som percussionist og performer i Nikolaj Cederholms og brd. Hellemanns teaterkoncert HEY JUDE. 2012-13.
Jeg har i 2013-17, udover turne- og kompositorisk virksomhed, fordybet mig i mit projekt CELL; et forskningsprojekt, i samarbejde med Pasteur Instituttet i Paris, hvor jeg forener kunst og videnskab. Cellens organeller og lyde blev transformeret til et musikdramatisk værk, opført på Republique i København foråret 2017 og på Resonansfestivalen nov. 2017.
I 2016 komponerede jeg musikken til KLINT, opført i Pyramiden i Boesdal. Blev nomineret til en Reumert i 2017 for bedste performance. KLINT2 blev opført i 2018, hvor det unikke nyskabte instrument URKLANG, skabt af Bo Karberg, blev omdrejningspunktet for nyopsætningen og fik mediernes bevågenhed. Både nationalt og internationalt.
I 2019/20 komponerede jeg et lydværk med bearbejdede lydoptagelser af bier, til det naturvidenskabelige teater Secret Hotel med uropførelse i Budapest.
Jeg har i 2020 komponeret og opført Ode til de Glemte på Bellevue Teater, i samarbejde med Tineke Noordhoek og Vigga Bro. Instruktør og scenograf Gitte Kath. Manus, Birgitte Lorentzen og Vigga Bro.